Lange update 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Linsey - WaarBenJij.nu Lange update 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Linsey - WaarBenJij.nu

Lange update 1

Door: Linsey

Blijf op de hoogte en volg Linsey

16 Maart 2016 | Australië, Sydney

Kerst

Hi how are you doing? Ik weet het, het is al een hele lange tijd geleden dat ik iets geschreven heb. Ik zou het graag bij willen houden, maar daar moet ik echt even plek voor vrij gaan maken. Ik weet ook niet zo goed waar ik moet beginnen want ik heb zoveel gedaan in de afgelopen tijd, maar ik denk dat het wel leuk is om een stukje terug te gaan naar mijn kerst. Want een kerst ergens aan de andere kant van de wereld bij mensen die je niet echt kent is toch wel bijzonder. Een kerstgevoel had ik eigenlijk niet want zon, zee strand en kerstliedjes gaan voor mij eigenlijk niet samen. Maar hier proberen ze wel het beste ervan te maken. Zo zijn veel huizen versierd met lichtjes of staan er kerstmannen in de tuin. Ook in Westfield shoppingcenter werden de kerstliedjes grijs gedraaid. De kinderen van mijn familie houden ook echt van kerst. Hele dagen heb ik kerstliedjes met ze gezongen, met als favoriet santaclause is coming to town en Jingle bells. Voordat het echt kerst was ben ik met de familie naar een kids jingle ball geweest in het Opera House!! Dat was wel leuk om mee te maken. En de tweede week van december heb ik samen met de kids en mijn host mam de kerstboom opgetuigd. Mijn ster met mijn naam hing er ook in :)
Een week voor kerst heb ik al een pre-party gehad op het strand. Met een hele grote groep jongeren zijn we naar het strand geweest met een bbq. Veel kende ik niet want iedereen neemt vrienden mee en zo heb je den bij elkaar geraapt zooitje. Maar wel super leuk. Op het strand was er de christmas carols. Super druk en een gezellig sfeertje. Het was een heerlijke avond met lekker eten, veel internationale mensen, zon en een Kerstsfeertje en de avond werd geëindigd met vuurwerk.
En een paar dagen later was het eindelijk kerst. Hier hebben ze geen eerste en tweede kerstdag dus kerstavond en kerstdag worden feestelijk gevierd. Op kerstavond ben ik met de familie naar een bowlingbar geweest. Hier heb ik vrienden van hun ontmoet en hebben we heerlijk gegeten. Na het eten zijn we naar een katholieke kerk geweest waar ook een kerstviering aan de gang was. Het was geen echte kerkdienst gelukkig maar meer een kersttoneelstuk die werd opgevoerd door kinderen. Dit deed me een beetje denken aan de kerstfilm home alone.
Op kerstdag was ik vroeg opgestaan want de kinderen zouden vast niet kunnen wachten tot ze de kado's open kunnen maken. Hier hebben ze trouwens echt belachelijk veel kado's. De hele boom lag vol. Het leek wel voor een heel weeshuis. Maar toen ik bij de familie binnenkwam waren ze net bezig met de kado's, dus gelukkig was ik op tijd om het mee te maken. Hierna zijn we naar het strand geweest. Dat was wel gezellig. Maar het blijft gek om kerst in de zon te vieren. Aan het einde van de middag kwamen vrienden van hun om kerst te vieren. Toen was het een beetje vreemd. Ze waren heel aardig maar praten over onderwerpen waar ik niet echt over kon praten, dus soms voelde ik me een beetje een vijfde wiel aan de wagen die er maar een beetje bijzit haha. Maar toch een ervaring om een keer mee te maken. Volgend jaar weet ik wel zeker, dan ben ik lekker thuis met mijn eigen familie ;)

Een paar dagen na kerst had ik mijn 3e en laatste surfles. Dit keer was het harder werken dan de vorige keer want er waren hogere golven. Toen ik klaar was heb ik een foto besteld van mij op m'n surfboard. Ik stond even met een surf instructeur te praten toen ik een man binnen zag stappen. Hij deed zijn bril af en toen moest ik even twee keer met mijn ogen knipperen. Ik vroeg aan de instructeur " is that HIM?" En ja hoor het was hem: Hugh Jackman. Zijn kinderen namen ook surfles. Hij was wel erg undercover en leek wat ouder dan normaal. Misschien omdat hij zijn haar nu niet geverfd had hahah. Ik heb een foto gevraagd met hem. Hij wilde alleen een selfie met mij. Nou dat kan ik ook weer van m'n bucketlist afvinken haha.

Oud en nieuw

Ik spring van de hak op de tak maar zo kan ik alles van de afgelopen maanden even samenvatten. Een week na kerst was het oud en nieuw. In de ochtend moest ik werken. Voelde me gelukkig weer beter want de dag ervoor was ik flink ziek geweest. Nog nooit zo vaak overgegeven in een dag haha. Maar gelukkig waren vrienden vrij en die hebben vanaf 's ochtends vroeg al een plekje vrij gehouden bij de Harbour bridge omdat we hoorde dat het heeeel snel vol is. Na het werk ben ik snel boodschappen gaan halen om mee te nemen. Want ik dacht dat je van zon lange dag wachten vast wel trek zou hebben. Het is zo gek overdag is het super heet maar in de avond is het echt koud. De vrienden die een plekje reserveerden vertelde me dat het super heet is en dat ik daar in m'n bikini kon liggen. Nou eer dat ik aan kwam was het al flink afgekoeld. Ik had eerder een vest nodig dan dat ik in mijn bikini kon liggen. Na uren wachten begon om 9 uur het kinder vuurwerk. Dit was leuk om te zien, maar niet spectaculair. Dus ik was eigenlijk bang dat het vuurwerk om 12 uur straks tegen zou vallen. Na negen uur werd het echt absurt druk. Mensen komen gewoon bijna op je schoot zitten. Wij gingen expres breed uit liggen maar ook dat voorkwam niet dat we hutje mutje kwamen te zitten. Heel erg was het ook niet want het was erg koud. Er stond een koude wind. Klinkt heel gek maar jullie kunnen je het je vast niet voorstellen dat het hier koud is, maar dat is echt zo. Zeker in je korte broek. Ik had Australische zomers echt warmer verwacht dat ik in de avonden ook nog lekker in m'n korte broek kon lopen. Maar dat is toch wel koud hoor. Toen het eindelijk bijna twaalf uur was ging iedereen al staan. Heel gaaf gevoel om met miljoenen mensen de laatste minuut van 2015 af te tellen. Het vuurwerk was ook echt spectaculair en zeker het wachten waard. Toch besefte ik me niet helemaal dat het weer een nieuw jaar is.

Het weekend aansluitend op New years eve ben ik samen met een Franse vriendin twee dagen weg geweest. Ik wilde heel graag weg omdat mijn familie weg is. Het was super moeilijk om iets te vinden waar we heen konden ivm de feestdagen. Mijn hostmom gaf de tip om naar airbnd te kijken. Ik had hier nog nooit van gehoord maar ik ben daarop gaan kijken. Ik vond iets super leuks in Morriset. Dit is een klein plaatsje waar veel Kangaroos zijn. Super leuk want die heb ik nog niet gezien. Het huis waar ik naar toe zou gaan zag er super leuk uit en had goede recensies. Oohja voor wie airbnd ook niet kent, dit zijn kamers of bedden bij mensen thuis. Mensen hebben een kamer of bed over en verhuren die dan voor een nacht of een paar dagen. Super grappig want je weet nooit waar je terecht komt. Maar dit huis wat ik had gevonden zag er goed uit en had goede recensies dus we besloten om te gaan. We zijn met de trein heen geweest (2.5 uur). En we zijn naar het huis gelopen. Bij het huis aangekomen was er niemand. We hebben het nummer gebeld die ik had gekregen maar ook die werd niet opgenomen. Gelukkig 5 minuten later kwam de man des huizes aanrijden. Super lief hij had staan wachten bij de trein om ons op te halen. Het berichtje had ik echter niet binnen gekregen dus wij waren gewoon gaan lopen. Binnen zag het er super mooi uit en de man was ook heel lief en hartelijk. Hij wees ons ook gelijk de weg naar de Kangaroos. Ook konden we met hen mee eten in de avond tegen een kleine vergoeding. We besloten dat dat best leuk is dus hebben we besloten om dat te doen. De vrouw hebben we in de namiddag ontmoet. Ook een super lieve vrouw. Ze komen oorspronkelijk uit Zuid-Afrika. Het was echt super gezellig. We hebben met zijn vieren aan tafel gegeten en wel 2 uur lang over allerlei dingen gekletst. De vrouw werkt in Huntervalley (wijnstreek) en stelde voor om ons de volgende dag mee te nemen. Dus de volgende dag zijn we bijtijds opgestaan om daarheen te gaan. We hebben daar een kaasproeverij gedaan, zijn naar een natuurpark gegaan en naar een chocolade fabriek en natuurlijk een wijnwinkel. Helaas waren we te voet en heb je echt een auto nodig voor in dat gebied. Ook was het regenachtig dus niet echt een super top dag. Maar we kunnen het in ieder geval weer van ons lijstje schrijven. Dit weekend hebben we toch super leuke dagen gehad en het gastgezin was echt super! Nooit verwacht dat airbnd zo leuk zou zijn. Ze gaf ook aan dat we haar altijd mochten bellen als er wat was.

Sydney walk
In Sydney zijn er honderden mooie wandeltochten die je kan doen. In de eerste week heb ik al de coastal walk gedaan. Dit is echt super mooi en zo gaaf dat ik in 10 min lopen van een van die stranden woon. Maar deze keer ging ik met een Duitse vriendin de Harbour walk doen. Dat is een walk waar je aan de andere kant van het water Sydney city, de Harbour bridge en the opera house ziet liggen. We zouden allebei heel graag een cliffjump willen doen. Aangezien zij bijna vertrekt was vandaag de goede dag omdat te doen. Dus na onze mooie wandeltocht eindigde we bij een strand waar je ook lekker illegaal cliff kon jumpen hahaha. Maar een waarschuwingsbord dat je vervolgd kan worden schrok ons niet genoeg af haha. De hoogte echter wel. Het was echt hoog. Ik schat 7-8 meter. Kennissen van ons hadden verteld dat je wel goed moet uitkijken want er is maar een plek waar je precies kan springen op de andere plekken liggen rotsen. We waren niet heel zeker van de plek waar we konden springen dus vroegen we twee Australische mannen wat de beste plek is. Een van hen wees ons waar en hoe we moesten springen en deed het even voor. MAN WAT IS DAT HOOG. De Duitse vriendin ging er gelijk achteraan. Ja dan kan ik na tuurlijk niet achter blijven. Ik had echt even de tijd ervoor nodig haha. Ik ben denk ik wel 20 keer naar de rand gelopen maar toch weer terug gestapt. Ik durfde het gewoon niet. Toen kwamen er vanuit de bosjes allemaal kinderen van 11 jaar en die sprongen zonder twijfel hup in een keer er van af. Zelf een man geschat 55 sprong er in een keer van af. Moet ik er wel bij schrijven dat zij Australisch waren en dat dit normale weekenduitjes voor hun zijn. Maar toch moest ik van mezelf ook springen. Zeker met 6 mensen die je aanmoedigen voel je wel de druk om te springen. Dus na 5 keer heen en weer te lopen ben ik toch gesprongen. Oehhh dat was zoo eng!! Toen ik boven kwam voelde ik me wat duizelig. Maar ik deed even rustig aan en daarna ging het wel weer en ben ik uit het water gegaan en omhoog geklommen. Echter een uur later kreeg ik verschrikkelijk pijn in beide oren. Dat kan je je niet voorstellen. Ik ben naar huis gegaan, heb wat ingenomen en ben gaan slapen. Toen ik wakker werd was de pijn gelukkig verdwenen alleen hoorde ik heel slecht. Mijn beide oren zaten helemaal dicht. Ook de volgende ochtend zaten ze nog steeds dicht. Ik maakte me een beetje zorgen dus heb voor eigen dokter gespeeld en ben gaan Googlen. Ook heb ik het familie verteld en zij kwamen ook op hetzelfde uit. Waarschijnlijk een of twee geperforeerde oren door de druk van de sprong. Ik heb hier uiteindelijk nog wel een lange tijd last van gehad en doe het nog steeds voorzichtig aan met m'n oren.

Palmbeach
De dag na de cliffjump ben ik met twee vriendinnen (de Franse en Duitse) naar palm beach gegaan. Dat is een plaatsje helemaal boven in Sydney. Het is ongeveer 2 uur met het openbaar vervoer. Echt bizar waar wij al in Eindhoven of iets zijn ben je hier nog steeds in Sydney. In palm beach hebben we een Ferry genomen naar de eilanden daar. Super mooi is het daar en veel wildlife. Zo hebben we een wallabee gezien. En ineens schreeuwde de Franse vriendin " OMG I see a crocodil. We zagen alleen de staart en die lijkt inderdaad op een krokodil. Maar ik zei en dacht dat kan helemaal niet want die leven niet hier in de omgeving. Dus toen ik een kijkje ging nemen bleek het een enorme leguaan te zijn haha. We hebben hier een kajak en een peddel board gehuurd. We kregen van te voren instructies hoe we het moesten gebruiken en hoe we moesten lopen in het water want er kunnen pijlstaart roggen zijn. Ook konden we beter niet buiten het net gaan want er was dezelfde week was er een witte haai gespot in de haven. Ik dacht eerst dat hij een grapje maakte dus ik keek hem een beetje raar aan, maar hij was heel serieus. Na het uurtje peddel borden en kajakken zijn we een bushwalk gaan doen. Kortom heel veel lopen en hele stijle heuvels en wilderige afdalingen. Maar het was het zeker waard want tijdens de tocht heb je hele mooie uitzichten over het hele plaatsje. Daar zou je uren naar kunnen kijken.
Het was een super leuke maar vermoeiende dag! We hebben vandaag zon 20 kilometer gelopen en daarbij zitten heel veel bergen, heuvels en rotsen.

Port stephens
Na palm beach heb ik een tijdje geen groot uitje meer gedaan. Helaas zijn er vrienden vertrokken om te reizen en moet ik weer op zoek naar andere vrienden. Ook was het weer de afgelopen dagen niet heel goed wat ervoor zorgt dat ik meer binnen zit. Allerlei factoren speelde mee dat ik de afgelopen twee weken even een grote dip had. Ik miste thuis heel erg en had met het gezin toch wel wat leuker voorgesteld dan het is. Ik ben hier eigenlijk veel alleen en ik moet me zelf maar zien te vermaken. Ik had eigenlijk verwacht dat ik meer in het gezin betrokken zou worden, maar dat is niet echt zo. Ze zijn best op zichzelf. Het gezin ging het weekend (23-26 januari) een weekend weg en ik wilde hier ook gebruik van maken om lekker even weg uit de omgeving te gaan. Ik kwam in mijn reisfolders Port stephens tegen. Een dolfijnen stad van de oostkust. In mijn Lonely planet vond ik een leuk hostel en ben ik met een georganiseerde Tour daarheen gegaan. Het hostel lag midden in de natuur en wat afgelegen van het dorpje. Ik zeg dorpje want vergeleken met Sydney is dit kleinschalig. Je merkte het ook aan de mensen. De mensen zijn super aardig, vragen naar je en waar je vandaan komt. Dat doen ze in Sydney echt niet, daar zijn ze veel meer egoïstisch. Toen ik aan kwam in het hostel wees de eigenaar me de weg en gaf me vele tips. Het was wel even omschakelen omdat je ergens terecht komt waar je echt niemand kent. Helaas had ik de eerste nacht niet zon leuke kamer. Er waren twee Duitse meiden en zoals bijna alle Duitse meiden hier doen, praten ze alleen maar Duits en valt er weinig contact met ze te maken. De volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan om mijn Tour te boeken. Vandaag heb ik een dolfijnen Tour op het programma staan. Na flink wat gevaren te hebben en goed kijken op het water hebben we de dolfijnen gevonden. Wat super gaaf omdat in het echt te zien. Ik had een romantisch beeld in mijn hoofd dat ze het water uitspringen, maar dit doen ze dus niet. Vaak zie je alleen maar de vin en soms het hoofd, dus foto's maken was lastig maar ik heb wel wat leuke foto's ervan. Na de tocht ben ik een berg gaan beklimmen waar je een super mooi uitzicht hoog in de bergen heb en uitkijkt over het plaatsje. Het was een hele klim en een topsport om naar boven te komen, maar het was het waard. Letterlijk en figuurlijk adembenemend haha. Hierna moest ik gauw weer terug naar het hostel want ik zou met wat mensen naar de moonlight gaan. De eigenaar vertelde dat je de maan kon zien opkomen vanuit de zee. Dus met een stuk of 10 mensen zijn we daar heen gegaan. Net toen de zon onderging zagen we vanaf het strand nog dolfijnen voorbij komen. De volle maan was super mooi, helaas zagen we het niet opkomen vanuit de zee want er zat een rots voor. Terug bij het hostel werd ik weer lekgeprikt door de muggen. Nog nooit zoveel muggen bij elkaar gezien. Ook in de ochtend zat mijn lichaam vol rode plekken ondanks de date spray. De volgende ochtend ben ik weer vroeg op gestaan om te gaan sandboarden. Dit was heel grappig om te doen en de omgeving daar langs het strand lijkt net de Sahara. Ik was trouwens ook een Sahara na het sandboarden. Je wilt niet weten waar het allemaal zat. Na het sandboarden ben ik weer teruggegaan naar het hostel want een paar wilden met mij mee naar een eiland. Wanneer het eb is, is er een zandbank naar het eiland en kan je daar rondlopen. Samen met drie Duitse gasten ben ik daar heen geweest, super aardige jongens. Ook was ik gevraagd door meerdere jongeren van het hostel om mee te gaan naar de bios in de avond. We zijn met zijn alle naar de film met leonardo di caprio geweest. Ook super aardig waren ze allemaal. Een paar komen waarschijnlijk naar Sydney en willen mij dan op komen zoeken. Na de bios hebben we met aan aantal buiten bij het hostel gezellig nog wat gedronken. Ik kon helaas niet al te lang blijven want mijn bus zou de volgende ochtend weer vroeg vertrekken. Gelukkig wat later dan gepland want de eigenaar had voorgesteld om mij naar het busstation te brengen in plaats van dat ik met het openbaar vervoer ga. Kortom dit waren super leuke dagen en had ik ook echt even nodig. Hierdoor ben ik me weer beter gaan voelen en heb ik weer gezien hoe mooi Australië is.

Australia day
Dezelfde dag als mijn terug reis naar Sydney vanuit Port Stephens was het Australia day. In de middag kwam de bus aan in Sydney en ben ik eerst naar huis gegaan om mijn spullen af te gooien. Hierna ben ik naar het centrum geweest. Hier hadden ze allemaal leuke kraampjes en kleine bandjes waren aan het spelen. Eigenlijk lijkt het een beetje op Koningsdag alleen wij vieren het veel uitgebreider. Ik heb dit samen gevierd met een Duitse vriendin en zij was ook met andere vrienden die ik ook gelijk ontmoet heb. Super leuke en lieve meiden waren dat ook.

Walk Royal national park
De eerste zondag van februari wilde ik heel graag wat doen. Echter hadden alle vrienden hier al plannen of moesten werken. Maar op de vrijdag ervoor zag ik een leuk bericht op Facebook. Ik ben lid van Sydney au pairs en daarin had een meisje gezegd dat ze een walk wilde doen in het Royal national park en vroeg of er iemand mee wilde. Ik kende dat meisje helemaal niet, maar het leek mij ook heel leuk om te doen, dus ik heb haar een berichtje gestuurd dat ik met haar mee wilde. Ook een ander meisje had haar bericht dat ze mee wilde. Super grappig is dat. Je kent elkaar niet dus moet je goed afspreken waar elkaar zullen ontmoeten om erheen te gaan. We hadden afgesproken bij een koffiewinkel bij Sydney central. Na wat bellen en zoeken hadden we elkaar gevonden. Samen gingen we op weg naar het park. We waren eerst een paar keer verkeerd gelopen voordat we de goede weg hadden gevonden. Het was een hele lange en hete wandeling, maar ook heel leuk en avontuurlijk. Na anderhalf uur waren we eindelijk bij de eerste twee stranden aangekomen. Het eerste strand lag vol met bluebottels. Dat zijn kwallen, maar als ze je steken doet dat enorm pijn en wel 4 uur lang. Dus daar zijn we maar niet gaan zwemmen. Het tweede strandje was wat rustiger en waren niet zo veel bluebottels, dus hebben we daar een duik genomen. Hierna zijn we weer terug gaan wandelen. Ik schrok me dood op een gegeven moment want ik liep bijna tegen een wallabee aan. Die zat in de struiken. Ik blijf altijd nog op mijn hoede met al het wildlife in Aussie haha. De meiden waar ik mee was waren heel leuk en gezellig. Ze zijn Frans en Zweeds. Zo leuk dat je hier zoveel nationaliteiten tegenkomt. Wie weet heb ik straks over de hele wereld logeer adressen haha. Terug in de bewoonde wereld hadden we net de Ferry terug gemist. De Franse meid had het idee om voor een lift te vragen en ging alle auto's langs die op het punt stonden om te vertrekken. Na een aantal afwijzingen wilde een Australisch stel ons meenemen en afgooien bij een treinstation onderweg. Nou zo geregeld, zo gedaan en zaten we weer bij vreemden in de auto. Wel super aardig en probeerde ook een praatje te maken met ons. Toen we bij het treinstation waren moesten we een bus terug nemen omdat ze aan het werk waren op het spoor. Maar deze plaatsvervangende bus is stukken sneller en gratis, dus erg was het niet. Terug in Sydney stad hebben we met zijn alle nog gezellig gegeten voordat we weer naar huis gingen.

  • 18 Maart 2016 - 15:29

    Stephanie:

    Yesss, een update! Hihi, zo leuk om te lezen ondanks dat ik meer dan de helft al van je heb gehoord. Meid wat stoer! Die cliffjump OMG.. Ik zou dat echt niet durven. Super stoer dat je op deze manieren contact legt met andere jongeren. En die strandfeesten, oelala ook zo gaaf! Leuk om dit te lezen Lins!
    Maak er nog het leukste/beste van! Wij denken allemaal aan je:)

    Heel veel liefs(hugsss and kisses!!) voor deze doorzetter!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Een verre reis met Activity International

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2016

Lange update 1

17 November 2015

Let the adventure begins
Linsey

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 1983

Voorgaande reizen:

15 November 2016 - 15 Januari 1970

Een verre reis met Activity International

Landen bezocht: